Antioxidanten wat zijn dat?

Veel ervan wordt toegeschreven aan antioxidanten. Dat ze veroudering tegen kunnen gaan en ziektes kunnen genezen, en je kunt er geen genoeg van krijgen.

Wat zijn antioxidanten precies?

Antioxidant is de verzamelnaam voor stoffen als vitamine E en C, sporenelementen als bètacaroteen, selenium, zink en bioactieve stoffen, zoals flavonoïden die in groenten en fruit voorkomen. Ze zijn ook te vinden in bepaalde mineralen, vitamines, voedingsmiddelen en supplementen. Voor onze gezondheid zijn antioxidanten erg belangrijk, omdat ze ervoor zorgen dat de vrije radicalen in ons lichaam geen schade aanrichten.

Antioxidanten weren of maken de vrije radicalen onschadelijk. Dit zijn agressieve stoffen die onder ongunstige omstandigheden cel- en weefselbeschadiging kunnen veroorzaken. Ze kunnen bijvoorbeeld helpen deze schade te bestrijden en zo ziekten als kanker en hart- en vaatziekten op de lange termijn te voorkomen. Vrije radicalen zijn onmisbaar omdat ze bacteriën onschadelijk maken. Vrije radicalen zijn actieve moleculen die ontstaan ​​tijdens oxidatie in ons lichaam.

antioxidanten nodig verzuring lichaam ouderdom

verzuring lichaam ouderdom schreeuwt om antioxidanten

Oxidatie en veroudering door verzuring?

Oxidatie is in ons lichaam een regulier proces. Oxideren impliceert een chemische verbinding aangaan zich met zuurstof. Dit gebeurt met name door chemische vervuiling in kraanwater, roken van tabak en een voedingspatroon welke niet bijdraagt aan jouw gezondheid. Je kan ook de paradoxale stelling innemen dat een mens langzaam doodgaat aan zuurstof en dat we ook niet buiten zuurstof kunnen. Roesten is een ander woord voor oxidatie. Een persoon roest geleidelijk gedurende zijn hele leven. Ouderdomsvlekken zijn roestvlekken op de carrosserie. Antioxidanten bestrijden de schadelijke effecten van zuurstof, ze vertragen de oxidatie.

Hoe worden vrije radicalen gevormd?

Vrije radicalen worden gevormd tijdens een normale stofwisseling, maar kunnen ook optreden bij roken en zonnebaden. Bovendien kunnen bij bepaalde ziekten, zoals bij ontstekingsreacties, veel vrije radicalen worden gevormd.

antioxidanten in blauwe bessen

antioxidanten in blauwe bessen

Welke voedingsmiddelen bevatten de meeste antioxidanten?

Antioxidanten zijn bijvoorbeeld te vinden in noten, volle granen, chocolade, olijfolie, gevogelte en zeevruchten En bovendien in fruit groenten. Goede antioxidanten fruit bronnen zijn onder andere: druiven, rozijnen, pruimen, aardbeien, granaatappels, bosbessen en frambozen. Uitstekende bronnen in groente zijn: broccoli, bieten, boerenkool, rode ui, spinazie, spruitjes en  aubergine.

Helpen antioxidanten kanker te bestrijden?

Het genezen van kanker door antioxidanten is niet bewezen. Wel spelen ze een belangrijke ondersteunende rol om de verzuring van het lichaam te stoppen. Bepaalde groepen antioxidanten – bijvoorbeeld die in thee, bessen en rode wijn – kunnen bij langdurig gebruik bijdragen aan kankerpreventie. Hetzelfde geldt voor andere chronische ziektebeelden waar de verzuring door een gebrek aan antioxidanten een rol speelt. De belangrijkste door mij verworven kennis ter preventie voor het ziektebeeld kanker tref je hieronder aan:

Witte bloedlichaampjes versterken

De witte bloedlichaampjes moeten hun super giftige lading op de juiste plaats weer kwijt zien te geraken. Dit gebeurt via de lever, naar de nieren naar de blaas en uiteindelijk via de urine buiten uw lichaam. Alle patiënten met kanker hebben te weinig en vergiftigde niet goed functionerende witte bloed lichaampjes. Het eerste wat te doen is ze goed voeden. De volgende 2 natuurlijke producten helpen hiertoe super goed.

De paranoot 1 van de krachtige antioxidanten

De paranoot zit vol met gezonde voedingsstoffen. Ze staat bekend om de grote hoeveelheid selenium die ze bevat. Selenium is een antioxidant dat je cellen en je DNA beschermt tegen vrije radicalen die kanker kunnen veroorzaken. Andere belangrijke mineralen in de Braziliaanse noot zijn magnesium, calcium, kalium, zink en koper. Daarnaast is het een bron van vitamine E. Ook vitamine E heeft anti oxidatieve eigenschappen.

De rozenbottel

Rosa Canina of Hondsroos. Rozenbottels zitten vol met goede elementen. De hoge vitamine C gehalte zorgt dat het zo gezond is en helpt mensen om langer gezond te blijven. Naast vitamine C, zit er ook vitamine A, E en K in rozenbottels ook zit er kalium in. Het is weerstand verhogend en helpt bij verkoudheid. Het haalt de zon dichterbij die we in de winter nodig hebben en het heeft een opbouwende werking bij infecties. Het helpt de luchtwegen open te maken. Mensen met artrose en artritis, voelen minder pijn als ze vaker rozenbottels gebruiken.

Super Fruit

Zuurzak

Hoewel de naam zuurzak impliceert dat de zuurgraad zou verhogen is het de Ph waarde welke omhooggaat en dus de zuurgraad verlaagt wordt. Naast kankerbestrijder bestrijkt de Graviola boom (zuurzak boom) een breed spectrum in het bestrijden van bacteriële en schimmelinfecties. Bestrijdt wormen en parasieten die het lichaam zijn binnengedrongen. Zuurzak is ook 1 van de krachtigste antioxidanten.

Gedroogde abrikozen en bananen

Velen zijn ervan overtuigd dat fruit en vruchtensappen worden beschouwd als alkalisch omdat zij een gemiddelde PRAL hebben van -3,1, gedroogde vruchten zijn veruit de meest basische van het stel. Dit komt omdat de kationen of positief geladen ionen niveau’s hoog zijn in alle alkalische voedingsmiddelen, en meer geconcentreerd zijn in gedroogde vruchten wanneer water verloren gaat tijdens het droogproces. Bijvoorbeeld, verse abrikozen hebben een PRAL van -4,3, terwijl gedroogde abrikozen de meest alkalische van alle gedroogde vruchten zijn, met een score van -33. Gedroogde bananen zijn ook een goede keuze, met een PRAL van bijna -30.

Wat doen antioxidanten en vrije radicalen?

Tegen vrije radicalen beschermen antioxidanten de weefsels en cellulair DNA. In sommige gevallen brengen de vrije radicalen schade aan weefsels en cellen, omdat het agressieve stoffen zijn. Als ze schade aanrichten, spreken we van oxidatieve stress. Zodra er een hoge concentratie van vrije radicalen op 1 plaats in het lichaam bevindt, spreken we van oxidatieve stress. Hetgeen op lange termijn kan leiden tot schade aan het zenuwstelsel, kanker en hart- en vaatziekten. Ook spelen bij het verouderingsproces de vrije radicalen een grote rol. Antioxidanten die het lichaam binnendringen door opname via gezonde fruit en groeten soorten maken vrije radicalen onschadelijk en helpen oxidatiestress te voorkomen.

Antioxidant hype of noodzaak?

Veel fabrikanten van voedingssupplementen beweren dat antioxidanten supplementen jouw gezondheid zou verbeteren en veroudering zou voorkomen. Dat is de reden waarom er zoveel supplementen met antioxiderende effecten te koop zijn. De ene zal beter werken als antioxidant dan de andere. Er zijn allerlei gezondheidsclaims gebruikt, zoals ‘betere weerstand’, ‘beter herstellen van sport’ en ‘langzamer ouder worden’. Deze claims zijn niet meer toegestaan, omdat ze niet wetenschappelijk bewezen kunnen worden. Er zijn goedgekeurde gezondheidsclaims voor antioxidantensupplementen. Dat is het geval met vitamine E en C, bètacaroteen en de sporenelementen selenium en zink. De antioxiderende werking is duidelijk aangetoond.

antioxidanten in fruit

antioxidanten in fruit

Super Foods

Het eten van superfoods met antioxidanten heeft extra gezondheidsvoordelen. Hier gaat het niet over de hoeveelheid antioxidanten. Hier gaat het om basische of alkaline groeten en fruit te eten met een hogere pH-waarde. Dit voorkomt de verzuring van het lichaam. De antioxidanten spelen hier wel een belangrijke rol. Jouw eigen zelfregulerende systemen hoeven hierdoor minder hard te werken en bepaalde stoffen aan jouw lichaam te ontrekken. Superfoods zoals bijvoorbeeld blauwe bessen, gedroogde abrikozen, groene asperges en broccoli die rijk zijn aan antioxidanten hebben in dit opzicht gezondheidsvoordelen. Voor een overmaat aan antioxidanten supplementen gelden waarschuwingen. Onderstaand tref je de top 15 aan van alkaline en antioxidanten voedsel.

  1. Amandelnoten
  2. Kinoa
  3. Artisjokken
  4. Rugola of raketsla
  5. Groene asperges
  6. Avocado
  7. Basilicum
  8. Rode biet
  9. Broccoli
  10. Spinazie
  11. Boerenkool
  12. Witlof
  13. Peterselie
  14. Dille

Welke e-nummers op etiketten dien je te vermijden?

Antioxidanten worden ook gebruikt als hulpmiddel bij de voedselproductie. Door het E-nummer op het etiket zijn ze te herkennen. Ze worden onder andere toegevoegd om te voorkomen dat vetten ongezond worden en om bruin worden van fruit in het product te voorkomen.

Toegestane maar te vermijden antioxidanten in voedingsmiddelen zijn:

  1. antioxidanten synthetisch E310, E311, E312, E313, E314, E315, E316, E117, E318 en E319
  2. ascorbinezuur zouten E300, E301, E302, E303 en E304
  3. vitamine E verbindingen E306, E307, E308 en E309

Stoppen met suiker, gist, frisdranken en kunstmatige zoetstoffen en ook stoppen met foute kleurstoffen, conserveringsnummers en e-nummers. Door de aankoopbeslissing te nemen een water ionisator te kopen kan je eindelijk zuurstofrijk water drinken bombol met antioxidanten !